پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

«تخم‌مرغ» گران شد| قیمت تخم مرغ در مشهد کیلویی ۴۳ هزار تومان (۱۸ مهرماه ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۲۸۸۶۸
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
«تخم‌مرغ» گران شد| قیمت تخم مرغ در مشهد کیلویی ۴۳ هزار تومان (۱۸ مهرماه ۱۴۰۱)
با سردشدن هوا، آغاز فصل درس و مدرسه و البته تغییر ذایقه غذایی فصلی، مصرف تخم مرغ با افزایش در سبد خانوار همراه است، تخم مرغی که تا قبل از این به دلیل تاثیرگذاری قانون عرضه و تقاضا بسیار کمتر از قیمت مصوب خرید و فروش می‌شد این روز‌ها به بالاترین قیمت خود طی ماه‌های اخیر رسیده است که البته به گفته تولیدکنندگان هنوز هم جواب هزینه‌های سنگین تولید را نمی‌دهد.

جاودانی|شهرآرانیوز، در حالی که طبق مصوبه ستاد ملی تنظیم بازار قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار ۳۵ هزارو ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۳۹ هزارو ۸۰۰ تومان است، این روز‌ها در بازار مشهد هرکیلوگرم تخم مرغ تا ۴۳ هزار تومان و حتی بیشترهم در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: طی چند روز گذشته انگار تخم مرغ در بازار کم شده و همان اندک شانه‌های تخم مرغ در مغازه‌ها به سرعت تمام می‌شود.

علی اعصاری گفت: دو روز پیش که تعطیلی رسمی بود بعد از سر زدن به سه مغازه موفق به یافتن چند تخم مرغ باقی مانده در آخرین شانه یک فروشگاه مواد غذایی شدم که قیمت هم به قرار کیلویی ۴۳ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: البته همیشه با سرد شدن هوا گویی مردم به یادشان می‌آید که باید تخم مرغ مصرف کنند ضمن اینکه با شروع مدارس بهترین غذا برای دانش آموزان و تهیه چاشت‌های روزانه شان استفاده از تخم مرغ است.

چند تن از شهروندان دیگر با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نسبت به هفته‌های اخیر بر ضرورت تامین نیاز و البته کاهش قیمت این غذای مهم در خانواده تاکید کردند.

مرغ و تخم مرغ از گذشته جزو خوراکی‌هایی بوده و هستند که محبوبیت زیادی در سفره خانوار‌های ایرانی دارند. در کنار مرغ که به دلیل تنوع غذایی مختلفی که فراهم میکند همواره مورد استقبال بوده، تخم مرغ نیز به دلیل سهولت مهیا شدن به عنوان یک وعده غذایی و همچنین کم هزینه بودن آن نسبت به سایر غذاها، برای ایرانی‌ها اهمیت داشته و دارد.

در این میان میزان مصرف تخم مرغ با توجه به حساسیت و مدت زمان کم ماندگاری اش در فصول سرد سال بیشتر و در فصول گرم کمتر است.

طی چند سال اخیر در پی تورم و چالش‌های تامین نهاده و خوراک دام و طیور، صنعت مرغ تخمگذار نیز دچار مشکلات و افت و خیز‌های فراوانی شده است، چالش‌هایی که با آزادسازی قیمت‌ها در اردیبهشت ماه امسال به سر حد خود رسید و موجب کاهش میزان سرمایه در گردش مرغداران، افزیش دوباره هزینه‌های تولید و ... در کنار مشکلات تکراری کمبود و نبود نهاده و تورم همیشگی در بازار، به تولیدکنندگان این بخش و البته مردم به عنوان مصرف کنندگان این محصول پروتئینی شد.

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های موفق در عرصه صنعت مرغ تخمگذار و تولید تخم مرغ مازاد بر نیاز و تامین تخم مرغ برای دیگر استان‌های کشور است؛ اهمیت حفظ و حمایت از صنایع در هیچ بخشی برکسی پوشیده نیست و در حقیقت صنایع در همه بخش‌های سرمایه‌های توسعه‌ای کشور محسوب می‌شوند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان اینکه با آزادسازی نرخ ارز، قیمت خوراک طیور حدود سه و نیم برابر افزایش یافت، گفت: این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری به ارزش ۳۵ هزار تومان تعیین شد که هیچ گونه همخوانی با هزینه‌های تولید کننده ندارد.

سید حسین موسوی‌نژاد تاکید کرد: تولیدکنندگان تخم مرغ در این استان به حمایت بیشتر دولت و ایجاد انگیزه برای افزایش تولید همزمان با فصل سرد سال نیاز دارند.

وی با بیان اینکه تولید ما هنوزکم نشده و وضعیت امروز به دلیل افزایش مصرف است، افزود:، اما قطعا تولید به مرور کاسته میشود، زیرا روند جوجه ریزی در استان به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مرغداران استان برای افزایش برنامه جوجه ریزی تا مرداد ماه امسال منتظر اجرای وعده‌های مسوولان بودند، اما حقیقتا در حال حاضر تولید توجیه اقتصادی ندارد و روند جوجه‌ریزی کاهش یافته که آثار آن را در ۶ ماه آینده و شب عید خواهیم دید.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه میزان جوجه ریزی مرغ تخمگذار در استانطی خرداد ماه ۵۶۵ هزار، در تیر ۴۵۴ هزار، در مرداد ۲۶۱ هزار و در شهریور ماه گذشته ۱۱۵ هزار قطعه بوده است که به شدت روند کاهشی دارد.

وی توضیح داد: سردی هوا و افزایش مصرف مردم و اینکه مرغ‌های بومی دراین فصل تولیدی ندارند بنابراین مصرف تخم مرغ در روستا‌ها هم وابسته به تخم مرغ صنتی می‌شوند، همگی موجب رشد صعودی مصرف شده در حالی که عرضه افزایشی ندارد.

موسوی نژاد تنها راهکار را کارشناسی دولت در این زمینه دانست و حمایت از تولیدکننده دانست و افزود: به جد لازم است درشورای تخصصی و فنی با کارشناسی اقتصادی و فارغ ازمسائل سیاسی قیمت منطقی برای تخم مرغ مشخص شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که وقتی شاهد بررسی کارشناسی نیستیم در عین حال دولت توقع دارد تولید بر اساس قیمت اردیبهشت ادامه یابد بنابراین شاهد کاهش تولید خواهیم شد، زیرا مرغداران انگیزه خود را از دست می‌دهند.

هزارو ۲۶۰ میلیارد تومان خسارت طی ۱۲۲ روز

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی با بیان اینکه طی ۱۲۲ روز از ۲۰ اردیبهشت تا ۱۹ شهریورماه که شاهد کاهش قیمت این محصول زیر قیمت مصوب دولت بودیم انتظار خرید حمایتی دولت از مرغداران را داشتیم که متاسفانه محقق نشد.

وی ادامه داد:طی این مدت هیچ حمایتی از دولت ندیدیم و هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان ثبت ضرر برای صنعت مرغداری مرغ تخم گذار خراسان رضوی نتیجه این وضعیت شد.

وی این روند را عامل جدی برای کاهش تولید دانست و ادامه داد: تخم مرغ یک محصول استراتژیک است وبا گران شدن قیمت این محصول طی روز‌های اخیر شاهد تماس و پیگیری مسوولان برای جویای بالارفتن قیمت هستیم و تامین تخم مرغ برای عرضه در قالب تنظیم بازار هستیم، حال آنکه برای این محصول باید برنامه بلند مدت و مشخص داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغدار بیش از ۴۵ هزار تومان است حال سوال این است که چرا باید خم مرغ ارزانتر به دولت بدهد؟

موسوی نژاد با بیان اینکه قیمت مصوب این محصول معادل ۳۵ هزارو ۵۰۰ تومان از مرغدار و ۳۹ هزارو ۸۰۰ برای مصرف کننده تعیین شد، گفت: قیمت این محصول به قرارهر کیلوگرم ۲۶ هزار تومان هم در خرید از مرغدار کاهش یافت که به معنای کاهش بیش از ۹ هزار تومانی از قیمت مصوب است و این به معنای ضرر فاحشی است.

وی ادامه داد: نکته جالب این وضعیت این بود که در حالی که ما ۹ هزار تومان کمتر اقدام به فروش این محصول میکردیم، اما مصرف کننده به قیمت مصوب محصول را خریداری میکرد که این نشان از ضعف نظارت بازار دارد.

درخواست مرغداران برای کشتار گله‌های جوان تخم گذار

این فعال و تولیدکننده تخم مرغ با بیان اینکه میزان تولید روزانه این محصول در استان ۴۰۰ تن است، ادامه داد:میزان مصرف روزانه تخم مرغ در استان به صورت میانگین در طول سال ۲۰۰ تن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سن گله‌های مرغ تخم گذار در حال حاضر مشکلی ندارد و و هنوز گله‌ها رو به پیرشدن نمیروند، زیرا تا خرداد ماه میزان بالای جوجه ریزی را تجربه کردیم، ادامه داد:، اما اکنون به دلیل فشار مالی بر تولیدکنندگان و وضعیت فعلی درخواست مرغداران برای کشتار گله‌های جوان‌تر رو به افزایش است.

وی ادامه داد: اگرچه جهاد کشاورزی با این روند و صدور مجوز مخالف است، اما روز به روز در حال افزایش درخواست‌ها در این بخش هستیم.

موسوی نژاد با بیان اینکه سن معمول گله‌ها برای حضور در چرخه تولید ۹۰ هفته معادل ۲۱ ماه است گفت: در حال حاضر درخواست کشتار گله‌های ۶۵ تا ۷۰ هفته را در استان داریم.

وی اظهارکرد: هم اکنون ۸.۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در استان داریم که البته در مقطعی از گرانی تخم مرغ، دولت سن کشتار را به ۱۲۰ هفته هم رساند، اما مشکل امروز عدم توجیه اقتصادی تولید برای تولید کننده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار با تاکید بر اینکه نگاه به مرغ تخم گذار باید متفاوت از مرغ گوشتی باشد، ادامه داد: سرانه مصرف تخم مرغ در کشورما بسیار پایین است و به ازای هر ایرانی معادل ۱۲ کیلوگرم در سال است حال آنکه این میزان در کشور‌های توسعه یافته ۲۲ کیلوگرم و حتی بیشتر است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید ترویج مصرف تخم مرغ رادر کشور انجام داد و حمایت از تولید کننده رابه دلیل تامین سلامت مردم پیگیر شد، ادامه داد: حمایت از تولید کننده در اصل حمایت از مردم است.

موسوی نژاد اظهار کرد: به این ترتیب می‌توانیم تولید استان در این بخش را ۲ برابرکنیم ضمن اینکه در حال حاضر به دلیل قطع و وصل شدن صادرات این محصول به کشور‌های دیگربه دلیل نوسانات قیمت در داخل متاسفانه شاهد از دست رفتن بازار‌های صادراتی هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->